Manifest 'Nu investeren in onderwijs van morgen' gepresenteerd

4 maanden, 1 week geleden door Jeroen Bolk

Scholen willen steeds meer gebruikmaken van digitale leermiddelen, maar lopen hierbij tegen belemmeringen aan. Daarom hebben onderwijs- en marktpartijen donderdag een manifest gepresenteerd: ‘Nu investeren in onderwijs van morgen’.

In dit manifest roepen zij de overheid op het gebruik van digitale leermiddelen te bevorderen. De overheid moet volgens hen haar verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat de randvoorwaarden om met digitale leermiddelen te kunnen werken in orde zijn. Daarom vraagt men de overheid te zorgen voor goed internet op scholen, de btw op digitale leermiddelen naar 6% te verlagen en opleidingen te maken die leraren met academische vaardigheden afleveren.

Die randvoorwaarden ontbreken nu echter nog vaak. Zo moet over papieren boeken slechts 6% Btw betaald worden, terwijl voor digitale leermiddelen een Btw-tarief van 21% geldt. Ook de kwaliteit van het internet laat op veel scholen te wensen over.

Digitale leermiddelen verhogen de kwaliteit van het onderwijs, stellen de initiatiefnemers van het manifest. Zo kan er meer onderwijs op maat geboden worden, krijgen leraren sneller inzicht in hoe leerlingen zich ontwikkelen en doen leerlingen kennis en vaardigheden op, waarmee ze goed voorbereid de arbeidsmarkt opkomen.

Met het manifest willen de initiatiefnemers laten zien dat zij zich samen verder zullen inzetten om ICT meer en beter in te zetten in het onderwijs. Zo willen ze samen meer digitaal lesmateriaal ontwikkelen. Ook vinden zij het belangrijk dat scholen leraren helpen om de benodigde vaardigheden op te doen, waarmee ze goed met digitale leermiddelen kunnen werken. “Als we niet nu investeren, lopen onze leerlingen achterstanden op en missen zij later aansluiting op de arbeidsmarkt”, stelt Simone Walvisch, vicevoorzitter van de PO-Raad, een van de ondertekenaars van het manifest, op het digitale thuis van de raad.

Het manifest is via deze link te downloaden. Wilt u het manifest tekenen? Klik dan hier

Bron: PO-Raad