Blog Roelof Steenhuis - Waarom doen we dit zo?

2 jaar, 3 maanden geleden door Jeroen Bolk

Onderwijs verandert, maar het gaat langzaam. We willen kennis aanbieden die we nu nog niet hebben. Een toekomst die we niet kennen. Beroepen die nu niet bestaan. Dit doen we in een stramien dat al decennia oud is. Voor een deel vergelijkbaar met het onderwijs dat wij zelf hebben genoten. En wij zijn toch ook goed terecht gekomen? 

In Nederland worden prachtige initiatieven genomen. Vooral scholen die nieuw worden opgericht kunnen hun ambities waarmaken. Niet altijd gebaseerd op gedegen onderwijsonderzoek, maar wel op basis van passie, lef, inzet en betrokkenheid. De ontwikkeling van de kinderen voorop. Aandacht maakt alles mooier (slogan van IKEA). Het is echter wel belangrijk om te onderzoeken welke veranderingen blijvend zullen zijn, en waar we te maken hebben met een trend.

Het is goed om onszelf telkens één belangrijke vraag te stellen: Waarom doen we dit zo? Vooral zaken die vastgeroest lijken te zijn, zijn het leukst om te bevragen. Schoolvakanties bijvoorbeeld. Er zijn scholen die experimenteren met flexibele vakanties, waar ouders zelf kunnen bepalen wanneer ze op vakantie gaan. Een mooi voorbeeld om in de gaten te houden. Dan glimlachen we maar even om Sander Dekker, die de data van de meivakantie wettelijk wil vastleggen. Jammer.

(Roelof Steenhuis is niet alleen masterstudent onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht, maar ook adjunct directeur/locatieleider van een basisschool in Naarden.)